SAAB Maya

Pagājušā gadsimta vidū SAAB kompānija par savu misiju uzskatīja “ražot automašīnas, kuras iedvesmo un raisa lepnumu.” Vai tiešām vairāki tūkstoši skrūvīšu, uzgrieznīšu, metāla un plastmasas gabaliņu spēj iedvesmot? Un kādu tieši izpausmi varētu rast sērijveida auto radīta iedvesma? Atbildes uz šiem jautājumiem ir – viennozīmīgs “jā” un Leifs Melbergs (1943-1993), “Mellbergs Custom” radītājs un īpašnieks, daudzu izcilu auto, tai skaitā brīnišķīgās Maijas, garīgais “tēvs”. Reiz industriālais dizainers Sune Envalls Leifam restaurēšanai nogādāja savu MG TC. Vārds pa vārdam un vīri vienojās īstenot kopīgu sapni – radīt ātru, zemu un elegantu superauto. Veselu gadu Sune zīmēja dažādas skices, līdz kādā no zīmējumiem Leifs beidzot saskatīja iecerētā superauto aprises – viņam iepatikās dizaina vienotība, aizmugurējo un priekšējo lukturu trijstūrveida elementi, un motora pārsega slīpums. Sune un Leifs projektu nokristīja par “Maya”, jokojot par tobrīd aktuālo zinātnieku diskusiju– vai senā Maiju civilizācija mācējusi izgatavot riteni. Kāda vācu avīze pārklausoties nosaukumu drukāja kā “Mayo”. Gastronomiskais tituls uz brīdi Maijai pielipa – neliels apjukums pat nenāca par ļaunu, jo vīri jau bija saņēmuši draudu vēstules no Bolīvijas, kuras aborigēni (iespējams, pat narkobaroni) solīja piesaukt dievu dusmas pār konstruktoru galvām, ja tie neziedos apaļu summu “lietus mežiem”. Leifs un Sune projektu īstenoja divatā. SAAB palīdzēja ar rezerves daļām, taču citādi procesā nejaucās.

PILNS RAKSTS

Atbildēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logotips

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s